اسپادانا
نويسندگان

به نام زیبایی آفرین بی همتا

جمعه هفتم اسفند ۱۳۸۸ هجری شمسی و مقصد گروه اسپادانا غار خاصه تراش. تعداد افراد شرکت کننده ۱۸ نفر با حضور آقایان: یاصر احمدی، محمد اسدی، محمد رزاز زاداه حبیب صلواتی، مصطفی طباطبایی، سید رسول قریشی، میثم لطفی و ابراهیم معینی و خانمها: فاطمه ایروانی، محبوبه ایروانی، شکوه السادات جعفری، فروزان سرلک، آرزو صادق پور، هاجر غلامی، نرجس فضلی، نسیم فضلی و معصومه هوشمند بودند.

غار خاصه تراش در نزدیکی شهر حبیب آباد واقع شده است. شهر حبیب آباد یکی از شهرهای استان اصفهان و در منطقه برخوار می باشد. جمعیت این شهر ۹۰۸۸ نفر با زبان رایج فارسی و مذهب شیعه است. این شهر یکی از شهرهای مرکزی ایران و در ۱۰ کیلومتری شمال شرقی اصفهان واقع شده و کار اصلی اهالی منطقه کشاورزی و دامپروری است. از بزرگان حبیب آباد می توان معلم حبیب آباد- آیت الله شیخ عباسعلی ادیب حبیب آبادی و دکتر عباس ادیب را نام برد.

نقاط دیدنی دیگر آن امامزاده، مسجد جامع و پارک جنگلی است.

از شاعران برجسته گذشته آن می­توان محمد علی مکرم و محمد علی محسنی محور حبیب آبادی و از شاعران کنونی چون پرویز بیگی حبیب آبادی و حاج نعمت الله طالبی را نام برد که در این راستا انجمن ادبی کانون فرهنگی تربیتی شهید باهنر با نام انجمن ادبی حبیب آباد چند سالی است که این رسالت را بر عهده گرفته است.

حدودا ساعت 6:45 آخرین نفر را در فلکه لاله سوار کردیم و از اصفهان خارج شدیم و بعد از سپری شدن مسیرهای حبیب آباد و کمشچه به باقر آباد رسیدیم. بعد از باقرآباد راهی فرعی ما را به سمت روستای خاصه تراش راهنمایی می کرد. پس از ورود به این راه آسفالته به دو راهی رسیدیم که راه مستقیم راه غار بود. ساعت 7:45 به کلبه ای گلی رسیدیم که دیگر امکان عبور ماشین وجود نداشت. صبحانه را همانجا تناول کردیم و سپس با مشخص شدن ترتیب نفرات راهی دهانه ورودی غار شدیم. از محل قرار گرفتن ماشین تا دهانه ورودی غار نیازمند ۳۵ دقیقه کوهنوردی است که در نزدیکی دهانه مسیر کمی دست به سنگ می شود. هوا تقریبا سرد بود و باد می وزید. ساعت 9:20 به ورودی غار رسیدیم. دهانه به شکل بیضی و حاکی از این بود که قبلا به وسیله بازدیدکنندگان قبلی دستکاری شده.

غار خاصه تراش که نام های دیگرش غار حبیب آباد و یا غار آب بید است در اثر رانش زمین در دوره سوم زمین شناسی به وجود آمده. در روبروی دهانه غار کوه دیگری مشخص است که در آن چاهی 40 متری وجود دارد که دقیقا روبروی این غار است و نشان می دهد که این دو کوه در اثر رانش زمین از هم جدا شده اند. جنس این کوه آهکی است و نفوذ آب باعث شده در این غار چکنده ها و چکیده های فراوانی به وجود آید که متاسفانه بسیاری از بازدید کنندگان آنها را نابود کرده اند.

بعد از صحبت های سرپرست به راهنمایی آقایان محمد رزاز زاده و محمد اسدی حرکت خود را آغاز کردیم به دهلیزی نسبتا طولانی رسیدیم که خاکی و سقف خیلی کوتاهی داشت. افراد به آرامی حرکت می­کردند چون مسیر پر از گرد و غبار بود و تنفس برای نفرات آخر کمی مشکل می­شد. بهترین تعداد نفرات برای بازدید از این غار ۱۰ نفر می­باشد و افراد فربه و دارای مشکلات تنفسی بهتر است وارد این غار نشوند و اگر تعداد نفرات زیاد بود بهتر است دو گروه شوند و دو گروه با فاصلهی نیم ساعته وارد غار شوند. بعد از عبور از این مسیر دهلیزی به تالار بزرگی رسیدیم که پر بود از چکیده و چکنده های زیبا که حیرت آدمی را از این همه شگفتی دو چندان می کرد. سقف و دیواره های تالار پر بود از ساختهای گل کلمی و تیغه ای سفید و کرم رنگ، اندکی در تالار ماندیم و به سمت راست تالار به راه افتادیم با کمی پیاده روی به جایی رسیدیم که زمین مثل این بود که پر از خرده شیشه شده و روی تکه سنگ های آن همانند پیله ایجاد شده بود، از یک دهلیز باریک هم دیدن کردیم که رسوب کربنات کلسیم همانند این بود که دیواره ها را گچ کشیده باشند.

مسیر مقداری شیب به مست بالا داشت، شیب را دومرتبه پایین آمدیم و به همان تالار قبلی رسیدیم از تالار مسیری مستقیم را انتخاب و وارد آن شدیم. از جایی همانند پل  افراد یکی یکی و با احتیاط می گذشتند که زیر آن دره ای کم عمق بود همه از این مسیر گذشتیم و بعد از کمی گربه رو مسیر راست را رفتیم که انتهای آن بن بست بود و تالاری کوچک را تشکیل داده بود. این تالار دارای سقفی نسبتا بلند و دیواره های آهکی بود. مسیر را تا قسمت آخر گربه رو برگشتیم و به سمت چپ رفتیم که مسیر گربه رو نسبتا طولانی بود انتهای این مسیر به تالار چهل ستون می رسید حاصل برخورد چکندها و چکیده ها در طول سالیان دراز باعث بوجود آمدن ستونهای زیبایی می شود که در این محل به وفور وجود دارند. پس از بازدید از این تالار زیبا راه را به سمت خروجی در پیش گرفتیم.

حدود ساعت ۱ بعد از ظهر بود که با پذیرایی نور آفتاب یکی یکی با لباسهای خاک آلود از غار خارج شدیم. به علت هوای معتول و نسبتا خوب دورن غار هوای بیرون خیلی سردتر به نظر می رسید. به سرعت راه بازگشت را در پیش گرفتیم.

هوا سرد شده بود و باران کمی بر روی زمین می چکید، بعد از تعویض لباس ها و خوردن ناهار در کنار کلبه گلی و چشمه ای آب زیبا وسایل را جمع کرده و به سمت اصفهان حرکت کردیم. ساعت 15:45 به شهر زیبای اصفهان رسیدیم.

نویسنده: فروزان سرلک

برای دیدن تصاویر غار اینجا را کلیک کنید

[ یکشنبه سوم مرداد 1389 ] [ 7:57 ] [ اسپادانا ]
درباره وبلاگ

سرپرستی: 09132254457
نشانی: اصفهان- خیابان جابر انصاری- خیابان ابونعیم- میرعماد هشتم- پلاک دوم- طبقه اول